
Paul Harsey w swoim dziele „Sytuacyjna teoria przywództwa” określa dowództwo jako „proces, przez który przywódca oddziałuje na elementy tak, by stworzyć upragniony efekt”.
Inny znany naukowiec określa przywódce jako osobę, która kieruje zespołem. Natomiast powszechnie używana definicja mianuje kierownictwo jako wrodzoną zdolność do kształtowania miejsca pracy tak, by podobało się ono ludziom.
Dla nikogo zapewne nie jest zaskoczeniem fakt, ze wydajność pracowników zależy w dużym stopniu od stylu dowodzenia nimi. Jeden zły ruch może spowodować, ze pracownicy stracą zaufanie i wiarę w zdolności swoich przełożonych. Nasuwa się więc pytanie, jaka zatem jest różnica między byciem rzetelnym kierownikiem, a świetnym liderem? Jest to zdolność do ZACHĘCANIA swoich pracowników DO DZIAŁANIA, zwłaszcza w chwilach zwątpienia w swoje siły.
Ostatnio zadzwonił do nas klient, który był mocno zaniepokojony awansem pracownika z branży informatycznej. Jan był prawdziwą gwiazdą – sprawny technicznie,solidny i kompetentny. Kiedy poprzedni kierownik odszedł z firmy, wydawało się oczywistym, ze Jan będzie najlepszym kandydatem na jego miejsce. Niestety, po trzech miesiącach pracy załoga nie działała prawidłowo, a Jan nie potrafił okiełznać wszystkich elementów skutecznego przywództwa. Firma nie zamierzała go zwolnic, ale wiadomo było, że trzeba coś zmienić...
Ta sytuacja nie dotyczy jedynie tej konkretnej branży – wiele firm nie inwestuje w prawidłowe szkolenia dla „świeżo upieczonych” kierowników. W czasach ciągłych zawirowań gospodarczych, programy szkoleniowe są często pomijane, ze względu na zmniejszenie kosztów. Choć wydaje się to prostym rozwiązaniem, w rzeczywistości jest to bardzo zły wybór. Badania przeprowadzone przez jednego z naukowców odkryły, ze aż 61% osób uczestniczących w takich treningach utrzymało się na stanowisku przez co najmniej 5lat! Fakty same mówią za siebie.
Przykład Jana ukazuje, że ludzie zapominają o tym, iż istnieje wiele opcji doskonalenia swoich pracowników. Firma mogla zainwestować w osobisty trening, profesjonalne zajęcia szkoleniowe czy choćby krótkie szkolenia on-line.
Wydajność przywódców firmy jest kluczowym wskaźnikiem sukcesu firmy.
Oto kilka głównych cech, jakie powinien posiadać skuteczny przywódca:
- pozwala pracownikom działać,wyrażać swoją kreatywność, ale wie też, kiedy wkroczyć- lider umożliwia swojej załodze niezależność podczas pracy,jednak ostateczne decyzje podejmuje ON
- ma jasny, konkretny pogląd na temat działania firmy i dzieli się nim z pracownikami- dzięki temu upewnia się, że cala załoga działa w tym samym kierunku i kieruje się dobrem firmy
- odpowiada na potrzeby pracowników w twórczy sposób- nie tylko kieruje innymi ale także słucha sugestii i nowych pomysłów swoich podwładnych
Właściciele firm mają duże wyzwanie, kierując działalnością w dzisiejszych czasach, ale poświęcając więcej uwagi i czasu motywując swoich pracowników, prawdziwy „przywódca” przetrwa każdy sztorm, mając przy sobie świetną załogę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz