Więcej niż biznes

Więcej niż biznes. Opinie, porady, ciekawostki.

O biznesie i nie tylko.




Opinie, porady, ciekawostki.

O biznesie i nie tylko





piątek, 23 listopada 2012

PR w małych firmach




Podobno rozmiar ma znaczenie. Z pewnością jest w tym trochę prawdy. Jednak nie oznacza to, że to, co jest przeznaczone dla dużych biznesów, nie może być też dla małych. Pamiętajmy, że każda firma była kiedyś małym przedsiębiorstwem, które w wielu przypadkach urosło do pokaźnych rozmiarów. Ci, którzy odnieśli sukces wiedzieli, w co i jak inwestować. Kluczem do sukcesu jest efektywne i rozsądne wykorzystanie narzędzi promocji, pasujących do Twojej firmy. Duże firmy z pokaźnymi budżetami, mogą pozwolić sobie na działania w wielu obszarach, jednocześnie wspierając swój biznes. 

Każda firma ma w sobie potencjał komunikacyjny

Stawiając małe firmy obok dużych graczy na rynku zarządzający nimi mogą stworzyć w sobie przekonanie, że nie mają czym konkurować, ani nie przebiją się do mediów z ciekawą informacją. Jest to zasadniczy błąd w myśleniu i postrzeganiu potencjału informacyjnego małego przedsiębiorstwa. Każda firma czy organizacja ma w sobie potencjał to tego, aby kreować dobry wizerunek i być dobrze postrzeganą w swoim otoczeniu. Tę możliwość trzeba odkryć, dobrze przemyśleć, ukierunkować, a następnie zadbać o jej odpowiednią prezentację.
Niewielka firma nie musi od razu zaistnieć w czołowych tytułach, radiu czy telewizji. Istnieją interesujące sposoby i miejsca prezentacji, adekwatne dla jej wielkości i znaczenia. Pierwszym krokiem powinno być zastanowienie się nad tym, jakie są mocne strony, co chcemy pokazać, jakie są priorytety biznesowe i czym możemy je wzmocnić. Trzeba spojrzeć na unikalne umiejętności, niszowe usługi czy znaczenie firmy dla lokalnego odbiorcy. PR ma budować i wspierać wizerunek oraz pozycję firmy na rynku, a zatem wspomagać cele biznesowe i rozwijać firmę. 

Internet dla Wszystkich

Obecnie swoich klientów można bardzo łatwo znaleźć za pomocą mediów społecznościowych. A należą do nich takie serwisy i narzędzia internetowe, jak np. facebook, youtube, twitter, vimeo, fora tematyczne i wiele innych. Każdy może prowadzić komunikacje właśnie za pośrednictwem wymienionych serwisów. Ważne jednak, żeby wciąż pamiętać o tym, że odbiorca nie może być się spamowany, a co gorsza zanudzonym. Oferta, jaką oferujesz w internecie, musi być ciekawa. Tylko wtedy ma okazję przebić się i wygrać z konkurencyjnymi informacjami. Nawet, jeśli jesteś małym przedsiębiorcą możesz założyć fan page na facebooku i prowadzić go tak, żeby Twoi Fani czuli, ze będąc z Tobą w ciągłym kontakcie mają coś w zamian.

Bądźmy odpowiedzialni

Działania z zakresu odpowiedzialnego biznesu wcale nie są skierowane wyłącznie do dużych firm. Każdy może być dobry. Nawet, jeśli jesteś lokalnym stolarzem to warto zrobić raz na jakiś czas coś dobrego... i za darmo. Poza gwarantowaną satysfakcją, masz szanse pokazać się z pozytywnej strony swoim potencjalnym klientom. Lokalny stolarz wystarczy, że dogada się z pobliską szkołą, że naprawi jej kila rzeczy, a już to może zaowocować, że zdobędzie dzięki temu pozytywny rozgłos. Jak w większości działań jest wiele takich sposobów . Warto jednak pamiętać, że te działania powinny być robione faktycznie z chęci pomagania innym, a nie robienia biznesu. 

PR wewnętrzny

Klienci i media usatysfakcjonowani, a pracownicy? O nich też warto zadbać. I nie zawsze trzeba na to tak wiele przeznaczać. Pomysły na integracje i zwiększenie zadowolenia pracowników w małych firmach? Mogą to być: wspólne wyjście do kina, wspólny wypad na kolację po pracy, mały prezent na urodziny pracownika, prezent na gwiazdkę itp. Oczywiście jedna główna zasada - szef płaci za wszystko ;-)


Kreatywność górą

Tu będzie krótko, bo tego za bardzo się nie można nauczyć. Niestety kreatywne podejście liczy się znacznie bardziej w małych firmach niż w tych większych. Nie ma budżetu, więc trzeba nadrabiać kreatywnością i to w każdym obszarze- od budowania relacji, komunikacji wewnętrznej do działań internetowych. Poza poświęconym czasem, musisz wygenerować sporo pomysłów, aby działania miały odpowiedni zwrot z zainwestowanych pieniędzy i czasu. Dlatego też, czasami warto powierzyć wszystkie działania zewnętrznej agencji, które w profesjonalny sposób zabierze się do nich. Wbrew pozorom korzystanie z agencji, nawet przez małą firmę może się bardziej opłacać niż zatrudnienie specjalisty czy też robienie wszystkiego na własną rękę.

Lepiej dłużej niż krócej

Ostatnio w swoich reklamach nawet Orange mówi o tym, że jeśli coś się za szybko kończy, traci sens. Z PR  jest tak samo. Tu relacje i wizerunek budować się powinno miesiącami, jak nie latami. Im dłużej tym efekty będą lepsze, a marka będzie zyskiwać coraz silniejszą pozycję. W tej kwestii warto spojrzeć na marki globalne takie jak Apple, Mercedes,Bosch, Nike i setki innych. Mimo silnej pozycji na rynku, wciąż inwestują w działania wizerunkowe i budujące relacje.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz